3. joulukuuta 2014

Yosemiten Kansallispuisto

Roadtrippimme aikana läpi Amerikan näimme yhden jos toisen kuppilan, antiikkikaupan sekä ruosteisen autonrotiskon. Tasapainona tälle olin minä erityisesti vaatinut että muutamaksi päiväksi on pakko päästä jonnekin luonnon keskelle, missä ei erityisesti tarvitse mennä katsomaan mitään erityistä, vain olemaan ja rentoutumaan. Ajomatka aina kansallispuiston laitamille sujuu suhteellisen joutuisasti valtateitä pitkin, mutta matka hidastuu loppua kohti, kun tie alkaa nousemaan ja kiemurtelemaan kohti korkeampaa ilmanalaa.

Usean yrityksen jälkeen emme päässeet vaeltamaan kertaakaan Dellsin kesän aikana, vaikka lähimmälle järvelle kävelypolkuineen olisi asutuksestamme ollut vai noin puolen tunnin matka. Californiaan reissumme viimeiselle kahdelle viikolle olimme varanneet muutaman päivän reissulle Yosemiten kansallispuistoon, joka oli noin 314 km päässä San Fransiscosta (n. 4 – 5 tunnin matka).
Suomesta ei kumpakaan meistä ollut ottanut mukaan minkäänlaisia erävarusteita, eikä niitä ollut tullut ostettua aikaisemmin reissullamme. Lähdimme matkaan hieman ex tempore-asenteella ja suuntasimme tuttuun ja turvalliseen Walmarttiin, josta löytyikin perustarvikkeet maastossa yöpymiseen. Ok-tasoiset, kesä-syys-kevät-säälle tarkoitetut makuupussit maksavat halvimmillaan n. 20 dollaria ja meidän ostamammme 4-hengen teltta maksoi n. 60-70 dollaria. Kokonaisuudessaan mukaanotettavat tavarat ruokineen maksoivat meille noin 200 dollaria (100 dollaria per naama).

Koska olimme yöpymässä yhdellä Yosemiten virallisista leirintäalueista (yöpyminen erämaassa on myös mahdollista erillistä wilderness pass-maksua vastaan), oli mukanamme vain perustarpeet telttayöpymistä varten. Hyvän listan vaellukselle otettavista tavaroista löydät esimerkiksi seuraavasta linkistä http://www.lovetheoutdoors.com/camping/checklists.htm tai yleisesti googlettamalla ”Camping Checklist”.

Telttapaikan varaaminen on erityisen tärkeää, ettei paikalle saapuessa tule ikäviä yllätyksiä. Sisäänpääsy autolla tai moottoripyörällä maksaa 20 dollaria, joka sisältää vapaan pääsyn puistoon seuraavaksi seitsemäksi päiväksi. Kuitti tulee säilyttää, sillä mikäli poistuu puistosta pääsee kuittia näyttämällä takaisin puiston tiluksille. Tarkemmat ohjeet löytyy osoitteesta http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/feesandreservations.htm. Yosemitessa on mahdollista yöpyä usealla eri tapaa, aina telttailusta majatalo-tyyliseen hotelliyöpymiseen (katso http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/where.htm ). Varauksia on mahdollista tehdä jo useita kuukausia ennen saapumista, ja tarkat ajat varausten tekemiseen löytyy virallisilta kansallispuiston sivuilta http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/camping.htm. Erityisesti toukokuusta syyskuuhun varataan telttapaikat Yosemiten omien sivujen mukaan TODELLA nopeasti, erityisesti lähempänä itse Yosemite Valleytä. Yosemite Valleyssä on kuitenkin mahdollista käydä myös päiväreissulla, tosin huomioon tulee ottaa 4-5 tunnin ajomatka suuntaansa esim. San Franciscosta. Täten reissuun kannattaa ainakin varata muutama päivä.

Puiston kartta.
Yosemiten kansallispuisto on yksi ensimmäisiä virallisesti suojeltuja kansallispuistoja Yhdysvalloissa, ja on laajuudeltaan yli kolmen tuhannen neliökilometrin kokoinen. Kuitenkin suurin osa kuuluisista nähtävyyksistä on Yosemite Valleyssä, jonka läpikäyminen onnistuu helposti yhdessä päivässä, vaikkakin nähtävää riittää todellakin myös vaikka viikon vaellukselle.
Saavuimme kansallispuistoon iltapäivällä, ja koska emme olleet varanneet telttapaikkaa oli hieman uhkapeliä löytyisikö vapaata paikkaa missään puiston useista kohteista. Syyskuu on kuitenkin jo reilusti sesongin loppupuolella, joten saimme paikan lyhyen etsinnän jälkeen. Suurimmassa osassa leirintäpaikkoja ajetaan auto lähes telttapaikan viereen, joten tavaroita ei tarvitse rahdata tuhottoman kauas. Telttapaikamme oli mukavasti alueen reunalla massiivisten mäntyjen ja punapuiden juurella, mutta kuten huomasimme kannattaa teltta kasata ehdottomasti päivänvalossa, joka meiltä alkoi huveta todella nopeasti. Saimme teltan pystyyn onneksi ajoissa, ja nopean purkkiruokaillallisen jälkeen kävivät väsyneet matkaajat unten maille.

Iltapala.
Mikäli menette Yosemiteen tai johonkin muuhun kansallispuistoon Yhdysvalloissa minkä alueella liikkuu karhuja, tullaan teitä muistuttamaan jatkuvasti alueelle tultuanne varusteiden turvallisesta säilömisestä. Jokaisen telttapaikan vieressä on järeä karhunkestävä säilytyslokero, jonne tulee laittaa kaikki ruokatarpeet ja hajustetut tavarat kuten deodorantit, hammastahnat jne. Lokeroita tulee ehdottomasti käyttää erityisesti oman, mutta myös karhujen turvallisuuden takaamiseksi. Ihmisruoan houkuttelemat karhut joudutaan useimmissa tapauksissa metsänvartijoiden toimesta ampumaan, sillä niiltä on tuossa vaiheessa jo hävinnyt luonnollinen pelko ihmisiä kohtaan. Muistakaa siis tavaroiden oikeaoppinen säilöminen! Tavaroita ei myöskään kannata jättää autoon, sillä karhu repii henkilöauton helposti pilalle ruokaa etsiessään (Googlen kuvahaku tuo tästä esimerkkejä..).

Virkeänä uuteen aamuun.

Selvisimme yöstämme Yosemitessa kuitenkin ilman karhujen vierailua, mikä toi oman jännityksensä eräjormailuumme. Heräsin jo aikaisen n. klo 7 maissa etsimään polttopuita kuin kunnon lumbersexual ikään Aven vielä nukkuessa. Telttailussa on selkeästi oma hohtonsa, minkä huomaa erityisesti aikaisin aamulla vielä hengityksen höyrytessä ja auringon ollessa matalalla. Aamutoimien jälkeen pakkasimme teltan sen ainoan käyttökerran jälkeen autoon ja oli aika jatkaa matkaamme itse Yosemiten laaksoon, jonne oli vielä jonkin verran matkaa autolla.

Näkymiä auton ikkunasta.
Perus metsätie, jne.

Ajomatka itse kansallispuistoon pitää sisällään komeita näkymiä, mutta hatarat muistikuvat yläasteen maantiedonkirjoista antoivat hieman osviittaa siitä mitä oli tiedossa Yosemite Valleyssä. Jo hieman ennen laaksoon pääsyä alkaa eteen levittäytyä massiivisia maisemia metsineen, laaksoineen ja kirkasvetisine jokineen. Ensimmäiset silmäykset Yosemiten uskomattoman valtaviin graniittiseinämiin ovat kerrassaan henkeäsalpaavia, josta näkymät vain paranevat syvemmälle laaksoon mentäessä.

Sanat eivät tee oikeutta näkymille, joten alla kuvia laakson suurimmista nähtävyyksistä. Yosemite on kuitenkin nähtävä itse, jotta kallioiden valtavuuden todella ymmärtää, eikä täysin silloinkaan.
Jätimme automme vähän väliä tien viereen ottaaksemme kuvia ja videoklippejä ja näin oli tehnyt moni muukin. Laakso oli mielestämme turisteja täynnä, ja olimme siellä arki-keskiviikkona syyskuussa, eli voi vain kuvitella millainen ihmismäärä siellä on kesäisin. Ehkäpä näin sesongin ulkopuolella hyvällä säällä siellä on parempi vierailla, sillä maastossa voi kävellä rauhassa eikä vastaan kuitenkaan tule jatkuvasti ihmisiä, vaikkakin autotiellä on aina kiireistä.

Bongaa turisti pellossa.

El Capitan
Bongaa kuvasta kesy peura.

Oli peura ja toinenkin.

Laakson keskellä on pieni kylä, jossa asuvat puistonvartijat ja muu laakson henkilökunta. Laakson majatalot ovat muutamassa erillisessä rykelmässä, josta löytyvät samalla myös ruokapaikat, marketti sekä erävarustekauppa mikäli jotain on päässyt unohtumaan. Tänne on hyvä parkkeerata oma auto, sillä laakson eri asutusten välillä liikkuu shuttle-bussi, joka pysähtyy kaikkien tärkeimpien vaellusreittien kohdalla.

Laakson pohjoispäässä sijaitsee Mirror Lake, jonka koko vaihtelee pitkälti lumen sulamisvesien mukaan jotka virtaavaat ylhäältä vuorilta. Californian osavaltiossa on kuitenkin ollut äärimmäisen kuivaa poikkeuksellisesti viimeisen 3-4 vuoden aikana, mikä näkyi myös Yosemitessa. Matkalla laaksoon voi ympäröivillä rinteillä nähdä hehtaareittain kellastuneita, kuivuneita ja osin kuolleita puita. Kuitenkin itse laakso on matalammalla ja suojassa kallioiden välissä, mutta Mirror Lake oli hassu kokemus. Järvi oli kokonaisuudessaan täysin kuiva, ja veden korkeuden kosteampina vuosina saattoi helposti nähdä rantaviivasta ja massiivista, normaalisti veden pinnan alla olevista kivistä.
Telttayöpymisestä savuisina ja törkyisinä olimme salaa toivoneet pulahdusta kylmään vuoristojärveen, joka jäi kuitenkin tällä kertaa tekemättä. Näkymät olivat siltikin komeat ja matkan varrella löytyy paljon informatiivisia kylttejä, jotka kertovat alueen historiasta. Tästä kylään, jossa automme oli parkissa, oli vain muutama kilometri, eli Yhdysvalloista muuten poiketen onnistuu kävely eri paikkoihin erinomaisesti.

Metsäpolku Mirror Lakelle.

Kuivunut joki.

Mirror Lake.

Taiteilijan piti tietysti tehdä myös oma.
Koska meidän tuli kuitenkin päästä takaisin San Franciscoon ennen pimeää, oli meidän aika suunnata takaisin autollemme lyhyen patikointimme jälkeen. Ajomatka suuntaansa oli siis 4-5 tuntia, joten matkaan kannattaa lähteä hyvissä ajoin puolenpäivän jälkeen.

Yosemiten reissu oli viimeinen iso etappi matkallamme Yhdysvaltojen halki, josta palasimme takaisin San Franciscoon kuitenkin huojentuneina. Olimme nukkuneet teltassa onnistuneesti, karhut eivät olleet syöneet meitä ja emmekä olleet ajaneet autoamme rotkoon. Voiton puolella oltiin siis. Viettäisimme vielä muutaman päivän San Franciscossa ennen lentoamme takaisin New Yorkiin, jossa muutaman päivän vietettyämme olisi aika lopullisesti palata koto-Suomeen.

Kuitenkin lopuksi kerron vielä telttailuvarusteistamme, jotka tosiaan ostimme pelkästään yhtä yötä varten. Voisi sanoa että oli hieman tuhlailevaista tehdä tällainen hetken mielijohteen ostos, mutta reissun jälkeen voimme sanoa että se oli todellakin maisemien ja fiiliksen arvoista. Hostimme Lydia ehdotti meille San Franciscossa että yrittäisimme myydä kerran käytetyt varusteemme Craigslist-palvelussa, joka on jokaiselle amerikkalaiselle tuttu. Netissä oli nimi tullut minulle aikaisemmin  etäisesti tutuksi, mutta en tarkalleen tiennyt mitä se pitää sisällään.

Käytännössä Craigslist (www.craigslist.com) on maanlaajuinen osta-myy-vaihda-palsta, jossa ihmiset ilmoittavat ja etsivät tarvitsemiaan tuotteita, palveluita, keikkoja ja käytännössä mitä tahansa mitä sen käyttäjät keksivät ilmoittaa. Jätimme Lydian ohjeistamana ilmaisen ilmoituksen sivustolle, jossa hänen mukaan vastaukset tulevat todella nopeasti. Hinnoittelimme pakettimme melko vastustamattoman alhaiseksi, olihan meillä tarkoituksena ainoastaan päästä tavaroista eroon ja saada edes puolet takaisin.

Saimme vastauksen paikalliselta tyypiltä jo muutaman TUNNIN kuluttua, ja sovimme tapaamisen seuraavalle päivälle. Saimme noin puolet takaisin n. 200 dollarin sijoituksestamme, mikä ei ollut ollenkaan paha. Kaveri sai täten puoli-ilmaiseksi teltan, makuupussit sekä kuittimme Yosemiteen, joka oli siis 20 dollarin arvoinen itsessään ja vielä voimassa. Yosemiten matka saatiin siis hienosti päätökseen, jonka jälkeen kävimme vielä Friscon näkemättä jääneet nähtävyydet läpi.